Ministerul de Interne a demonstrat o incompetență cronică în asigurarea frontierelor și aderarea la spațiul Schengen, eșuând repetat în protejarea României împotriva traficului transfrontalier de droguri. Acum își compensează ineficiența prin persecutarea șoferilor onești cu teste îndoielnice, cu rată de falsă pozitivare.
OFERTĂ SPECIALĂ în luna decembrie apartament nou în Bucuresști cu reparație la cheie la doar € 999 m²
În loc să-și concentreze resursele pe combaterea adevăratelor amenințări la adresa siguranței naționale, ministerul alege calea facilă a hărțuirii cetățenilor obișnuiți, transformând o simplă pastilă de răceală într-un potențial motiv de suspendare a permisului de conducere, lucru extrem de limitativ, mai ales pentru șoferii profesioniști.
REPER denunță ferm această inversare periculoasă a priorităților și cere Ministerului de Interne să-și recalibreze urgent strategia, concentrându-se pe amenințările reale la adresa siguranței publice, nu pe inventarea unor țapi ispășitori printre șoferii români.
Partidul REPER își exprimă profunda îngrijorare față de recenta Ordonanță de Urgență care prevede suspendarea permiselor de conducere pentru șoferii care refuză testarea cu DrugTest, în ciuda ratei ridicate de rezultate fals pozitive ale acestor teste, în multe cazuri de peste 50%.
💬 Cristian Paul Ichim, deputat REPER de Bacău și membru în Comisia de Transporturi, declară:
„Chiar dacă intenția autorităților aparent este una constructivă, de a controla și diminua consumul de droguri și de a reduce numărul accidentelor rutiere, măsura aleasă este complet aberantă. Rezultatul drugtestelor aplicate acum șoferilor dau mari rateuri. Asta face ca refuzul șoferilor de a face aceste teste să fie complet justificat. Dacă reformă înseamnă să înlocuiești ridicarea amenințării cu dosar penal și să o înlocuiești cu certitudinea suspendării permisului, atunci ar trebui să avem dezbateri publice despre definirea noțiunii de ”reformă”.
Această OUG a primit deja enorm de multe critici din partea societății civile și mai ales a șoferilor. Chiar dacă, acest act normativ își face deja efectele pentru că este în vigoare, Ordonanța va ajunge în septembrie în Parlament. Primul pas spre o reformă adevărată este dialogul cu toate părțile implicate și afectate de măsurile care urmează să fie adoptate.
Am depus proiecte de lege care vizează acest domeniu, am avut nenumărate întâlniri și discuții cu tot felul de specialiști, fie că au fost reprezentanți ai școlilor de șoferi, agenți de Poliție, experți din MAI, secretari de stat și chiar miniștri. Știu că există expertiză reală în rândul autorităților și știu că există și bune intenții pentru colaborare. Lipsește însă asumarea.”
💬 Ramona Strugariu, copreședintă a partidului REPER, adaugă:
„Această ordonanță este un exemplu clasic de politică publică prost concepută, care lovește în cei mai vulnerabili în loc să rezolve problema reală. Așa cum ANAF neglijează marea evaziune fiscală și se concentrează pe hărțuirea contabililor cu e-TVA sau pe amendarea seniorilor care vând pătrunjel în piață, la fel Ministerul de Interne ignoră marele trafic transfrontalier de droguri, în schimb culpabilizează cetățenii onești care poate au luat un medicament pentru răceală sau de stomac.
Această lege aduce atingere mai ales sutelor de mii de familii care se bazează pe venitul adus acasă de cei care lucrează ca șoferi, fie de persoane, fie de mărfuri. Este o lovitură dată nu doar șoferilor, ci întregii economii românești care depinde de transportul rutier.
Propunem urgent:
- 1. Revizuirea procedurii de testare, cu introducerea obligatorie a unui al doilea test de confirmare înainte de orice sancțiune sau măsură asiguratorie de tipul suspendare.
- 2. Reducerea drastică a timpului de așteptare pentru rezultatele analizelor de laborator, singurele care pot să dea o dovadă clară a vinovăției șoferului, de la 3-12 luni la maximum 72 de ore.
- 3. Alocarea de resurse suplimentare pentru modernizarea laboratoarelor și instruirea personalului, pentru a asigura acuratețea testelor
REPER cere Guvernului să suspende imediat aplicarea acestei ordonanțe și să revină cu o propunere echilibrată, bazată pe dovezi științifice și pe respectul pentru drepturile cetățenilor. Siguranța rutieră este vitală, dar nu poate fi obținută prin măsuri arbitrare care încalcă prezumția de nevinovăție și dreptul la muncă.”
REPER va depune în Parlament amendamente pentru modificarea acestei ordonanțe și invită toate părțile interesate – asociații ale transportatorilor, experți în siguranță rutieră, specialiști în toxicologie – să participe la consultări pentru îmbunătățirea cadrului legislativ.